Veranderingen 2012 vergoeding Fysiotherapie

Onder patiënten is verwarring ontstaan over de nieuwe vergoedingen en het eigen risico voor fysiotherapie. Veel mensen denken dat ze vanaf 1 januari 2012 de eerste 20 behandelingen zelf moeten betalen. In de meeste gevallen verandert er echter niets en worden de behandelingen door uw aanvullende zorgverzekering vergoed. De meeste mensen hebben bovenop de verplichte basisverzekering een aanvullende ziektekostenverzekering. Behandelingen bij de fysiotherapeut worden in de meeste gevallen door die aanvullende verzekering vergoed. Het aantal behandelingen, dat wordt vergoed verschilt per pakket en zorgverzekeraar, maar meestal is het voldoende om incidentele klachten en blessures te verhelpen. Het nieuwe kabinetsbeleid heeft hier geen invloed op. Heeft u dus een incidentele klacht en een aanvullende ziektekostenverzekering, dan veranderd er niets.

Chronisch
De veranderingen, die het kabinet per 1 januari invoert, hebben te maken met chronische aandoeningen, die door fysiotherapie verholpen of verlicht kunnen worden. Dit zijn ziekte zoals diabetes, COPD, beroerte en noodzakelijke behandelingen na een operatie. Bent u 18 jaar of ouder en begint u in 2012 de behandeling van zo’n chronische aandoening, dan moet u vanaf 1 januari de eerste 20 behandelingen zelf betalen, als u geen aanvullende verzekering heeft . Heeft u wel een aanvullende verzekering , dan worden de behandelingen gewoon vergoed tot de limiet die in uw aanvullende pakket is vastgesteld. Bent u 18 jaar of ouder en bent u al voor 1 januari 2012 in behandeling voor een chronische aandoening, dan valt u nog onder de oude regeling en blijft alles hetzelfde. ( behalve voor onderstaande aandoeningen) Voor kinderen tot 18 jaar met een chronische aandoening, verandert er ook niets.Deze behandelingen worden zoals altijd uit de basisverzekering vergoed.

Geschrapt
Chronische aandoeningen zijn op een lijst van het ministerie van Volksgezondheid en Welzijn en Sport beschreven. Vanaf 1 januari 2012 wordt een aantal aandoeningen van deze lijst gehaald.
De fysiotherapeutische behandelingen van deze aandoeningen worden vanaf dat moment vanuit de aanvullende verzekering vergoed. De geschrapte chronische aandoeningen zijn:

Wervelfractuur als gevolg van osteoporose
Reumatoide arthritis of chronische reuma
Chronische artriden
Spondylitisch ankylopoetica ( morbus Bechterew)
Reactieve arthitis
Juveniele ( ideopathische) chronische artritis
Myocard infarct
Status na coronary arterie bypass-operatie ( CABG)
Status na percutane transluminale coronair angiplastiek ( PTCA)
Status na hartklepoperatie
Status na operatief gecorrigeerde congenitale afwijkingen
VRAAG UW FYSIOTHERAPEUT OF UW KLACHT HIERONDER VALT.
Of u een vergoeding krijgt via een aanvullende verzekering hangt af van de polis, die u heeft afgesloten. Controleer hiervoor uw budget in uw polis.Uw zorgverzekeraar kan u meer informatie geven, omtrent de mogelijkheden/kosten, om voor meer fysiotherapie verzekerd te zijn.
Meer informatie over de kabinetsplannen voor fysiotherapie is te vinden op de website Website Rijksoverheid.